Den 14:e Oktober 2022 arrangeras Sustainable Outdoor – Professionals, en branschdag med fokus på hållbarhet inom sport/friluftsbranschen.
Arrangemanget sker som en del av Sustainable Outdoor i Östersund, en hållbar festival med fokus på friluftsliv, som är öppen för alla.

Sustainable Outdoor – Professionals erbjuder intressanta föreläsningar, kunskap, nätverksbyggande, möten mellan branschkollegor. Vi bjuder in varumärken, återförsäljare och aktivitetsbolag för att utbyta kunskap och idéer kring hållbarhet.

Dagen öppnar med huvudtalare och fortsätter med tre valbara tematiska spår och en gemensam avslutning innan det är dags för middag och social samvaro för de som vill.

Datum: Fredag 14 oktober 2022

Plats: Jamtli i Östersund

Vid frågor kontakta sofia@peak63.se

Agenda

*Morgonaktiviteter, se förslag längre ner

09.30 – 10.00
Samling, Kaffe och mingel
10.00 – 12.00
Hållbar Outdoor, går det att tjäna pengar på planetens villkor?
12.00 – 13.30
Lunch & Mingel
13.30 – 16.00
Välj ett av tre tematiska spår:
• Produkten och Produktionen – Hur minskas branschens påverkan bortom friluftsaktiviteten?
• Aktiviteten och budskapet – Hur kan ett hållbart friluftsliv se ut och kommuniceras?
• Hållbar handel – Hur kan affärsmodeller och intäktsströmmar bli cirkulära och hållbara?
16.30 – 17.00
Återsamling och summering av dagen
18.00 – 21:00
Kväll med middag

*Morgonaktiviteter (bokas separat)

Stadsorientering 8:00-8:45
Börja dagen med gå eller springa runt i stan utifrån en karta och leta olika kontroller som ni ska ta och svara rätt på. Personen med flest rätt vinner ett pris. Ganska liknande en tipspromenad men på ett annorlunda och roligare sätt.

Minimiantal: 10 personer
Pris/person: 100 kr
Samling utanför Clarion Hotel Grand, Prästgatan 16

Swishnummer: 1231049865

Anmäl dig senst 12 oktober till viktor@stevent.se med ditt namn och telefonnummer.


Sightseeing-jogg på Frösberget 7:30-8:15
Häng med på en guidad morgonjogg i lugnt tempo med sightseeing på Frösöberget tillsammans med Aktivut. Vi startar i Badhusparken och tar oss lugnt uppför, snabbaste vägen till stigarna på Frösöberget.

Minimiantal: 4 personer.
Pris per person: 100 kr
Samling vid Badhusparken

Anmäl dig senast 12 oktober till info@aktivut.se med ditt namn och telefonnummer.

Behöver du övernattning?
Clarion Hotel Grand Östersund erbjuder god frukost, snabbt wi-fi och ett aktivt hållbarhetsarbete genom kedjans arbete WeCare. Besökare till Sustainable Outdoor Professionals erbjuds 20% på ordinarie priser, uppge koden SOP2022 vid bokning.

Besök www.visitostersund.se för en översikt av fler boendealternativ.

KEYNOTE

Hållbar Outdoor – går det att tjäna pengar på planetens villkor?

Vår planet och natur mår allt sämre på grund av mänskliga aktiviteter. Samtidigt har vi aldrig tidigare haft sådan makt att ställa om våra liv och verksamheter till att leva i symbios med naturen och klimatet.

Följ med på en resa genom människans historia sedan 800 000 år tillbaka till idag, och där vi blickar framåt mot år 2100, och hur de snabba förändringarna påverkar er i outdoorbranschen. Genom insikter hur vi påverkar de planetära systemen på jorden, en utmaning till er i publiken och en samling inspirerande exempel på att vi faktiskt kan klara detta – om vi anstränger oss ordentligt – får ni som deltar en bättre bild av våra förutsättningar på planeten. Sagan börjar med omskakande insikter, men du går ut ur salongen med ett hoppfullt leende på läpparna. Att driva affärer på planetens villkor är inte längre ett nice to have – det har i högsta grad blivit affärskritiskt.

Föreläsare

Erik Huss

CEO Husstainability

Erik är vetenskapsjournalist och forskarutbildad geograf med inriktning mot glaciologi och klimatutveckling. Han är sedan tidigt 70-tal en hängiven skidåkare och klättrare. Erik har jobbat med Nobelprisen som presschef för Kungl. Vetenskapsakademien, varit internationell vetenskapsredaktör inom Earth System Science. Sedan tio år har Erik arbetat i näringslivet som kommunikations- och PR-chef och driver nu Husstainability, som hjälper verksamheter med en hållbar affärsutveckling på planetens villkor.

Produkten och produktionen

Hur minskas branschens påverkan bortom friluftsaktiviteten?

Ett outdoorvarumärkes största påverkan på människor och miljö kommer från tillverkningen av material och produkter. Arbetet att minimera påverkan startar redan vid första idéskisserna i utvecklingen, och fortsätter som en röd tråd genom utvecklings-, inköps- och produktionsprocesserna.

Lisa och Christian kommer att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet kring cirkulära processer, hållbar design och leverantörskedjor. Hur väljer vi hållbara leverantörer och hur påverkar vi de vi redan har? Hur skall vi tänka i materialval och hur kan produktföretag bli mer resurseffektiva och samtidigt möjliggöra cirkulära affärsmodeller genom bättre design? Sessionen avslutas med en diskussion/workshop där ni får ta del av varandras kunskap och frågeställningar, för att sammanfattas i ett antal konkreta actions till er att-göra-lista.

Föreläsare

Lisa Bergstrand

Hållbarhetsspecialist inom modeGrundare av A NEW SWEDEN

Lisa har jobbat nästan 20 år i modeindustrin. Hon arbetade många år i Paris för stora modehus men valde sedan att studera hållbar utveckling och CSR. Med sin breda bakgrund inom textil och mode driver hon Bergstrand Sustainability Consultancy som hjälper klädföretag att bli bättre på hållbarhet. Lisa Bergstrand är också grundare av A NEW SWEDEN som gör kvalitetskläder i Sverige av 100% svensk ull. A NEW SWEDEN bygger nu en egen tillverkningskedja och ser till att alla steg i processen sker så lokalt som möjligt och med livstids reparationsgaranti.

Christian Engene

Designstrateg inom hållbar och cirkulär design och produktion

Christian driver företaget Remanufaktur där han stöttar produktföretag med omställning till en cirkulär ekonomi. Omställningen kräver innovation i produkt- och tjänsteerbjudande såväl som nya affärsmodeller och där arbetar han bland annat med design för reparation, förlängd produktlivslängd och minskat avtryck under hela produktlivscykeln. Christian har arbetat med företag som Fairphone, Electrolux, Stilride, iZettle med flera.

Aktiviteten och budskapet

Hur kan ett hållbart friluftsliv se ut och kommuniceras?

Friluftsaktiviteter berikar våra liv men belastar både klimat och naturmiljöer. Belastningen beror på de val friluftsutövaren gör, och valen påverkas av de budskap som vi som bransch väljer att förmedla. Med förståelse för hur ett friluftsliv på naturens villkor kan se ut och kommuniceras, kan vi bidra till en hållbar omställning.

Johanna ger insikter om hur varumärken, butiker och aktivitetsbolag kan kommunicera friluftsliv och aktiviteter för att hjälpa kunderna välja hållbart. Kan kommunikation bidra till minskad påverkan på natur och klimat? Hur utbildar vi våra kunder utan att skriva dem på näsan? Hur lever vi upp till ett hållbarhetsinriktat budskap?
Fredrik beskriver friluftslivets påverkan, utmaningar och hur friluftslivet kan bli mer hållbart i Jämtlands län. Hur Länsstyrelsen kan stödja friluftsbranschen i omställningen till ett hållbart, aktivt friluftsliv och hur ett mer vardagsnära friluftsliv med krydda av fjäll, skärgård och nationalparker kan vara en väg framåt för att minska belastningen i vår skyddade natur.

Föreläsare

Johanna Murray

Kommunikationschef STF

Johanna brinner för att fler människor ska ha möjligheten att upptäcka Sverige hållbart. Efter nio på STF har hon sedan en tid tillbaka rollen som Kommunikationschef med ansvar för STF:s
varumärke och fokus på relevant och inspirerande kommunikation som skapar effekt.

Fredrik Olausson

Friluftslivsamordnare på Länsstyrelsen i Jämtlands län

Uppvuxen på västkusten med längtan efter fjäll, så det blev Universitetsstudier i Östersund med fokus på hållbar turism. Fredrik jobbade först några år på Mittuniversitet & Östersunds kommun med friluftslivsutveckling. Sedan 3 år arbetar han med den svenska friluftspolitiken på Länsstyrelsen. Bor i Ottsjö, hjärtat av södra Årefjällen.

HÅLLBAR HANDEL

Hur kan affärsmodeller och intäktsströmmar bli cirkulära och hållbara?

Ständig tillväxt med krav på ökad produktförsäljning kommer inom en snar framtid att utmanas om vi skall klara av uppsatta hålbarhets-och klimatmål. Många måste hålla fler affärsmodeller i huvudet samtidigt. Man måste kommunicera sitt erbjudande på ett trovärdigt sätt till olika typer av kunder. Branschen står inför sin största utmaning någonsin: hur kan vi tjäna pengar och vara hållbara samtidigt?

Vi behöver ställa om, tänka nytt och börja jobba med affärsmodeller och intäktsströmmar som är både cirkulära och hållbara. Vad är utmaningarna och möjligheterna?

Louise delar med sig av sin långa erfarenhet inom handel och hållbar affärsutveckling. Vi kommer att ha en diskussion, resonemang om samtal om hur. Vad kan vi göra för att minska resursuttag och klimatutsläpp med hjälp av nya, hållbara och lönsamma affärsmodeller? Vad kan outdoor-branschen lära av andra branscher?

Föreläsare

Louise König

VD på The New Division

Louise har över 20 års erfarenhet inom hållbar affärsutveckling från Ramboll, Coop, KF och IKEA. Hon har lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och kommunikation i Sverige och internationellt, som konsult och linjechef. Hon är medskapare av Coop kampanjer såsom ”Ekoeffekten”, ”Nyavardagsmaten och Kära Köttbit” samt ”Bönan”. Hon brinner för att göra skillnad.

Nu är hon VD på the New Division, kommunikationsbyrån som skapade det kreativa språket till FNs Globala hållbarhetsmål.
När hon inte jobbar, så tillbringar hon helst tid i inspirerande städer, naturen, yogan, havet och på dansgolvet i för att få in- och utsikt i livet.

Är du intresserad av att samarbeta med Sustainable Outdoor Professionals? Kontakta
kitty@peak63.se
för mer information.